Tesla va lansa Model X la finalul lunii Septembrie 2015. Este vorba despre un SUV, al treilea produs al companiei după Roadster, un model sport lansat în Martie 2008 și Model S, un sedan de lux lansat în Iunie 2012. Clienții sunt încântați, analiștii sunt entuziasmați, investitorii roiesc în jurul companiei. Toate acestea proiectează o imagine frumoasă despre companie și produsele sale, însă acest lucru nu înseamnă că nu există și dificultăți. Tesla este un pionier al domeniului auto electric, iar evoluția de la o idee bună la succesul comercial și financiar este presărată de nenumărate obstacole.
Există însă două aspecte foarte pozitive care ne dau speranțe referitoare la succesul viitor al companiei. Primul este reprezentat de capacitatea echipei tehnice și manageriale a Tesla de a utiliza și dezvolta tehnologii noi în multe domenii pentru a depăși barierele clasice ale proiectării și construcției unui automobil. Al doilea este reprezentat de inovațiile din cadrul modelului de afacere al companiei – abordări doesebite, diferite, uimitoare chiar pe care Elon Musk, CEO-ul companiei și colegii săi le-au gândit și le-au pus în practică sau sunt pe cale să o facă. Să le trecem în revistă pe cele mai importante.
Misiunea și strategia
Misiunea Tesla este “de a accelera apariția transportului sustenabil prin vânzarea pe scară largă, în mod convigător, irezistibil și cât mai curând posibil a autoturismelor electrice”. Într-o declarație recentă Elon Musk rafinează această definiție și spune că misiunea companiei este de a transforma modul în care este produsă și utilizată energia electrică cu precădere în domeniul transporturilor.
Pentru a-și îndeplini misiunea Tesla a dezvoltat o strategie în câțiva pași ce include lansarea succesivă a unor modele cu prețuri descrescătoare. Mai întâi a fost Roadster, modelul sport lansat în Martie 2008 și al cărui preț de pornire era în anul 2010 de aproximativ 109.000 USD. Până în Decembrie 2012 Tesla a produs și vândut 2450 de exemplare. În Iunie 2012 a fost lansat Model S, un sedan de lux cu preț de pornire de 75.000 USD. Până în Iunie 2015 Tesla a vândut 75.000 de autoturisme Model S. Modelul X, un SUV va fi lansat în Septembrie 2015. Versiunea de bază va fi cu doar 5.000 USD mai scumpă decât versiunea de bază a Model S. Urmează Model 3 ce va fi prezentat publicului în 2016 și a cărui producție va începe la sfârșitul anului 2017. Prețul de pornire al unui Model 3 va fi de aproximativ 35.000 USD și va fi un produs de volum mare. Conform oficialilor companiei, Model 3 va fi un autoturism comparabil cu Audi A4, BMW Seria 3 și Mercedes Clasa C, dar va avea un design distinct.
Această strategie are rolul de a susține:
– dezvoltarea și testarea noilor tehnologii motrice pe bază de energie electrică;
– transpunerea acestora în producție;
– realizarea economiilor de scară din optimizarea proceselor de fabricație;
– dezvoltarea capacităților de producție pentru un număr mare de vehicule;
– acoperirea costurilor inițiale de introducere a noilor tehnologii și de intrare pe piață prin vânzarea unor produse mai scumpe.
Bateriile – cheia competitivității
Un element important din punctul de vedere al performanțelor mașinii, al autonomiei de călătorie și al costurilor este reprezentat de bateria electrică. Întrebarea cu care s-au confruntat specialiștii și managementul Tesla a fost cum să scadă prețul bateriilor. Răspunsul evident este o tehnologie simplă și ieftină și un volum mare de producție/vânzare care să scadă costul pe unitate. Tesla va reuși să facă acest lucru nu prin potrivirea numărului de baterii produse cu numărul de vehicule produse ci prin utilizarea bateriilor într-un domeniu conex: producerea, stocarea si utilizarea energiei electrice.
La 1 Mai 2015 Elon Musk a anunțat lansarea Tesla Energy și a primelor sale două produse Powerwall și PowerPack destinate stocării energiei electrice în două tipuri de aplicații: individuale (puteri scăzute) și comerciale (puteri mari). Powerwall și Powerpack vor stoca energia produsă de diversele instalații neconvenționale (panouri solare, turbine eoliene, etc.) și vor combina în acest fel curbele de producere și exploatare variabilă a energiei în așa fel încât să permită o utilizare continuă a acesteia. Pentru producerea acestor baterii Tesla a demarat la începutul lui 2015 construcția unei fabrici numită Gigafactory, o investiție de 5 mld. de dolari. Capacitatea anuală a acestei fabrici va fi echivalentă cu producția de baterii pentru 500.000 de vehicule electrice. Însă pentru viitorii ani această capacitate va fi împărțită între domeniul energetic și cel auto. Există informații că datorită cererii mari deja existente Tesla are planuri de extindere a producției de baterii.
Costuri scăzute de transport
Bateriile Tesla pot fi încărcate în rețeaua clasică de energie electrică la un cost foarte scăzut, dezavantajul fiind totuși că timpul de încărcare este mare. Cu toate acestea încărcarea la domiciliu, în garaj, peste noapte sau la sediul firmei funcționează foarte bine. Costul pentru a parcurge 40km cu modelul P90D (cel mai puternic) este de 1.08 USD, adică aproximativ 11lei/100Km. Întrebarea este ce facem când suntem pe drum. Tesla a dezvoltat o rețea de stații de încărcare numită Supercharge. O autonomie suplimentară de 270 Km poate fi asigurată în 30 minute, iar o încărcare totală a bateriei se face în 75 minute (pentru modelul de 85KW). La Începutul lunii Septembrie 2015 existau 509 stații în întreaga lume înglobând un număr de 2871 puncte de încărcare. Rețeau se află în plină extindere în SUA, Europa și Asia și a pornit de la idea de a acoperi mai întâi principalele coridoare de transport auto. Pe măsură ce timpul trece numărul stațiilor crește iar șoferii dispun de mai multe opțiuni pentru încărcare. De notat că alimentarea în rețeau Supercharge este gratuită pentru clienții ce se deplasează pe distanțe lungi.
Tesla testează în momentul de față ideea de a schimba temporar bateriile contra unui cost de 60-80 USD în funcție de tipul lor. Șoferii ce se deplasează pe distanțe lungi vor avea opțiunea de a schimba bateriile epuizate cu altele încărcate. Timpul de schimbare a bateriilor este de 3 minute. Swapping Stations vor fi construite în incinta sau în apropierea stațiilor de încărcare Supercharge. O persoană care schimbă bateriile le poate prelua pe cele inițiale în stare încărcată la întoarcerea din călătorie sau le poate primi acasă contra unui cost de transport.
De asemenea, un client poate opta pentru a schimba definitiv bateriile inițiale cu unele mai performante, el poate trece la nivelul următor de putere și eficiență a bateriilor atunci când acesta este disponibil. Estimarea Tesla este că progresul tehnologic face posibilă eficientizarea bateriilor cu un procent de 5% pe an. Acest lucru înseamnă creșterea graduală a autonomiei de călătorie și a performanțelor mașinii.
O experiență deosebită
O altă inovație a Tesla se referă la canalele de promovare și de distribuție. Modelele Tesla sunt expuse și vândute în showroom-uri proprii, localizate în mall-uri. Acest lucru permite o expunere foarte bună față de un număr mare de persoane, dar și o experiență de informare și cumpărare deosebită, în linie cu promisiunea companiei. Costurile de distribuție sunt și ele mai mici pentru că elimină firmele intermediare și investițiile în spații dedicate.
Compania nu cheltuiește bani pe publicitate preferând să investească în lucrul cel mai important și anume cercetarea și dezvoltarea produsului. Lansarea noilor modele se realizează în cadrul unor prezentări cu caracter de eveniment ce sunt intens mediatizate. În schimb, există o comunitate foarte entuziastă de clienți și potențiali clienți ce comunică intens prin intermediul Internet-ului și al canalelor de socializare. O persoană interesată de Modelul S, spre exemplu, poate afla informații multiple despre produs și despre experiențele de cumpărare și de utilizare ale unor clienți din întreaga lume.
În ceea ce privește activitățile de întreținere și servicii Tesla operează o rețea proprie de centre de service. Tehnologia electrică scade costurile de întreținere pentru utilizator și de asemenea scade anvergura, complexitatea și costurile servicilor. Compania dispune și de unități mobile de service ce se deplasează la locația clientului și sunt capabile să realizeze multe operații de verificare, intervenție și actualizare a programele software ce gestionează diversele componente ale mașinii. De altfel, un al punct forte al vehiculelor Tesla este că ele pot deveni mai performante în timp pe măsură ce aplicațiile software instalate sunt îmbunătățite și actualizate “pe calea aerului”.
Tesla Motors a demonstrat că o industrie bine închegată și cu mare tradiție cum este industria auto poate fi revoluționată prin intermediul inovării tehnologice dar și a modelului de afaceri. Tesla este o companie nouă, are numai 12 ani vechime, dar a reușit deja să planteze semințele unor schimbări radicale și cu consecințe profunde pe termen lung în industria în care activează și în câteva industrii conexe cum ar fi cea a energiei. Viitorul transportului de persoane și cel al energiei electrice arată mult mai promițător datorită oamenilor din cadrul companiei Tesla ce își propun și reușesc să facă lucruri deosebite pentru lumea de astăzi și de mâine.
Surse: www.teslamotors.com, www.bloomberg.com, www.wikipedia.org, www.youtube.com.